Vilkår og betingelser


     

     1 VIRKSOMHEDSOPLYSNINGER OG ANVENDELSE

    Lank Dyrepasning

    Danehøje 47, 8800 Viborg

    CVR: 45529010

    E-mail: kontakt@lankdyrepasning.dk

    Hjemmeside: www.lankdyrepasning.dk

    Disse vilkår og betingelser ("Vilkårene") gælder for alle aftaler om pasning og pleje af kæledyr mellem Lank Dyrepasning ("Vi/Os/Vores") og dig som kunde ("Ejeren/Du"). Ved booking eller indgåelse af aftale accepterer Ejeren automatisk disse Vilkår.

    Force majeure: Vi kan ikke holdes ansvarlige for manglende opfyldelse af aftaler som følge af omstændigheder uden for Vores rimelige kontrol, herunder sygdom, pandemi, naturkatastrofer, myndighedspåbud eller andre uforudsigelige begivenheder. Ejeren informeres hurtigst muligt, og Vi søger efter bedste evne alternative løsninger.

    2 ydelser OG BEGRÆNSNINGER

    2.1 Hundepasning

    Omfatter:

    • Ophold i Vores hjem med eller uden overnatning.
    • Fodring efter Ejerens anvisning.
    • Daglige gåture og aktivering.
    • Hvile, leg, social kontakt.
    • Medicinadministration efter skriftlig instruktion ved behov.

    Ikke inkluderet:

    • Hundetræning.
    • Professionel pelspleje.
    • Dyrlægebesøg og transport til/fra dyrlæge.
    • Særlige ydelser, medmindre særskilt aftalt skriftlig.

    2.2 Gåtur

    Omfatter:

    • 30 minutters gåtur i lokalområdet
    • Aktivering og opfyldelse af sociale behov.
    • Transporttillæg efter gældende takster (se hjemmeside)

    Ikke inkluderet:

    - Som anført under punkt 2.1

    2.3 Hjemmebesøg

    Omfatter:

    • 30 minutters besøg i Ejerens hjem.
    • Fodring efter anvisning.
    • Udskiftning af vand.
    • Rengøring af kattebakke/bur.
    • Social kontakt med kæledyret.
    • Medicinadministration efter skriftlig instruktion ved behov.
    • Transporttillæg efter gældende takster (se hjemmeside)

    Ikke inkluderet:

    - Som anført under punkt 2.1

    2.4 Særlige krav og begrænsninger

    Alle særlige behov skal oplyses og aftales skriftligt før pasningens start:

    • Medicinske behov og medicinadministration.
    • Specialfodring og diætkrav.
    • Adfærdsmæssige forhold.
    • Andre specifikke pasningskrav.

    Manglende oplysning kan medføre afvisning eller øjeblikkelig ophævelse af aftalen.

    Minimumstid for større dyrehold:

    • Katte: Over 3 katte kræver minimum 60 min. besøg / Over 6 katte kræver minimum 90 min. besøg
    • Smådyr: Over 4 smådyr eller 2 bure kræver minimum 60 min. besøg / Over 8 smådyr eller 4 bure kræver minimum 90 min. besøg

    3 Booking OG AFTALEPROCEDURE

    3.1. Bookingkanaler

    Booking kan ske via:

    • E-mail til kontakt@lankdyrepasning.dk
    • Sociale medier
    • Tredjepartsplatforme (f.eks. Rover)

    Ved booking via tredjepartsplatforme gælder både disse Vilkår og platformens egne vilkår, herunder priser, betaling og afbestillingsregler.

    3.2 Minimumsbooking i ferieperioder

    - Uge 7, uge 26-32 og uge 42: Minimum 7 dage

    - Påsken: Minimum 5 dage

    - Pinsen: Minimum 3 dage

    3.3. Aftalens juridiske bindingskraft

    En aftale er først juridisk bindende når:

    • Direkte booking: Vi har sendt skriftlig bekræftelse på e-mail.
    • Tredjepartsplatform: Booking er bekræftet gennem platformen.

    Indtil bekræftelse foreligger, betragtes henvendelsen som uforpligtende forespørgsel.

    3.4. Dokumentation

    Ejeren skal udfylde og returnere Vores oplysningsskema med alle relevante informationer om kæledyret inden pasningens start.

    3.5 Afvisning og ophævelse

    Vi forbeholder Os ret til at afvise eller øjeblikkeligt ophæve aftaler hvis:

    • Kæledyret udviser aggressiv eller uegnet adfærd.
    • Kæledyret ikke kan være alene eller ikke opfylder andre grundlæggende pasningskrav
    • Væsentlige oplysninger er tilbageholdt.
    • Ejerens forpligtelser ikke overholdes.

    Ved ophævelse fra Vores side på grund af Ejerens forhold:

    • Ejeren betaler alle afholdte omkostninger frem til ophævelsestidspunktet
    • Der gives ingen refusion af betalt beløb
    • Vi fastsætter ensidigt hvilke omkostninger der er afholdt (arbejdstid, transport, rengøring, administration mv.)
    • Ejeren hæfter for tabte indtægter hvis Vi som følge af ophævelsen ikke kan opfylde andre bookinger
    • Afhentning skal ske øjeblikkeligt efter meddelelse om ophævelse

    4 Priser og Betaling

    4.1. Prisfastsættelse

    • Aktuelle priser fremgår af Vores hjemmeside
    • Helligdagstillæg gælder for: Skærtorsdag, Langfredag, Påskedag, 2. Påskedag, Store Bededag, Kristi Himmelfartsdag, Pinsedag, 2. Pinsedag, Juleaftensdag, 1. og 2. Juledag, Nytårsaftensdag og Nytårsdag
    • Prisændringer gælder kun fremtidige bookings - bekræftede aftaler fastholdes til den oprindelige pris

    4.2. Betalingsmetoder

    • Direkte booking: Bankoverførsel til Vores konto
    • Tredjepartsplatforme: Betaling gennem platformens system

    4.3. Betalingsfrister og gebyrer

    Standard betalingsfrist: Senest 15 kalenderdage før pasningens start

    Bookinger med kort varsel: Ved mindre end 15 dages varsel betragtes aftalen først som bekræftet ved modtagelse af fuld betaling.

    Ved forsinket betaling påløber:

    • 1. rykker: Rykkergebyr på 100 kr. + morarenter efter renteloven fra forfaldsdato
    • 2. rykker: Yderligere rykkergebyr på 100 kr.
    • Inkasso: Ved overdragelse til inkasso påløber inkassogebyrer efter gældende takster
    • Betalingsstandsning: Vi forbeholder Os ret til at standse pasning ved manglende betaling

    5 Afbestilling, aflysning og ændringer

    5.1. Ejerens afbestilling

    Direkte booking:

    • Mere end 15 dage før start: Gratis afbestilling
    • 14 dage eller mindre før start: Ingen refusion
    • Afbestillingsform: Skal ske skriftligt til kontakt@lankdyrepasning.dk

    Tredjepartsplatforme: Platformens afbestillingsregler gælder - afbestilling skal ske via platformen

    5.2. Vores aflysning

    Ved uforudsete omstændigheder (f.eks. pludselig sygdom) kan Vi aflyse bookingen. Der ydes fuld refusion, men Vi hæfter ikke for følgeskader.

    5.3. Ændringer

    Anmodninger om ændringer skal fremsættes hurtigst muligt og er betinget af Vores kapacitet. Ændringer kan medføre ekstra omkostninger.

    5.4. Tidlig afhentning

    Ved Ejerens tidligere afhentning refunderes ikke for ubenyttede dage/timer. Den fulde aftalepris forbliver gældende.

    5.5 Forsinkelse og manglende fremmøde

    Ejeren skal overholde alle aftalte tider. Forsinkelse skal meddeles øjeblikkeligt. Eventuelle ekstraomkostninger som følge af forsinkelse påhviler Ejeren.

    6 Ejerens forpligtelser

    6.1. Sundhedskrav

    Før pasning skal kæledyret være:

    • Sundt og fri for smitsomme sygdomme
    • Behandlet forebyggende mod lopper, flåter og parasitter
    • Vaccineret efter gældende krav
    • Dokumentation herfor skal kunne fremvises ved aflevering

    Parasitangreb under pasning medfører særskilt behandling og ekstraordinær rengøring for Ejerens regning.

    6.2. Kontaktoplysninger

    Ejeren skal opgive korrekte og opdaterede:

    • Kontaktoplysninger til Ejeren
    • Minimum én nødkontaktperson
    • Kontaktoplysninger til Ejerens sædvanlige dyrlæge

    6.3. Adgang og sikring af hjemmet (ved hjemmebesøg)

    • Ejeren sikrer forsvarlig adgang til hjemmet
    • Ejeren er ansvarlig for korrekt sikring af hjemmet (lukkede vinduer, fungerende dørlåse, tætte hegn, sikre låger mv.)
    • Eventuelle parkeringsudgifter betales af Ejeren
    • Vi hæfter ikke for bortkomne nøgler efter pasningens afslutning
    • Mangelfuld sikring fra Ejerens side friholder Os for ansvar ved eventuelle hændelser

    6.4 Overvågning og privatliv
    Af hensyn til arbejdsmiljø og privatliv skal følgende oplyses på forhånd:

    • Overvågningskameraer i eller omkring pasningsområder
    • Smart-enheder med optagefunktion (Ring, Nest, Google Home, Alexa mv.)
    • GPS-trackere (AirTags e.l.) på kæledyret

    Aktivt overvågningsudstyr i pasningsområder skal være deaktiveret under pasning. Skjult overvågning uden forudgående oplysning medfører øjeblikkelig aftaleophævelse uden kompensation.

    6.5. Forsikring

    Ejeren skal have gyldig ansvarsforsikring for kæledyret, der dækker hele pasningsperioden. Dokumentation skal kunne fremvises på anmodning.

    6.6. Ansvar for kæledyrets adfærd

    Ejeren hæfter fuldt for alle skader og omkostninger forvoldt af kæledyret under pasningen, herunder:

    • Skader på personer, ejendom eller andet
    • Tabte indtægter hvis kæledyrets adfærd forhindrer Os i at opfylde andre forpligtelser
    • Ekstraomkostninger til rengøring, reparationer eller erstatningsarrangementer
    • Administrative omkostninger i forbindelse med skadeshåndtering

    Fastsættelse af omkostninger og tab sker efter Vores vurdering eller ved uvildige fagmænd.

    Ejeren garanterer at have oplyst alle kendte adfærdsmæssige problemer før pasningens start. Undladelse heraf medfører øjeblikkelig aftaleophævelse og fuldt ansvar for alle påløbne omkostninger og tab.

    7 Vores ansvar og begrænsninger

    7.1. Vores forpligtelser

    Vi forpligter Os til professionel udførelse af aftalte ydelser med fornøden omsorg, men kan ikke garantere mod uforudsete hændelser.

    7.2. Ansvarsfritagelse

    Vi hæfter IKKE for:

    • Sygdom, skade, ulykker eller dødsfald under pasning.
    • Bortløb af kæledyr, medmindre dette skyldes Vores groft uagtsomme handlinger.
    • Bortløb som følge af Ejerens manglende sikring (åbne vinduer, defekte hegn, utætte låger mv.)
    • Skader på ejendom forårsaget af kæledyret eller skyldende ejers dårlige vedligehold eller sikring af hjemmet.
    • Følgeskader af enhver art.
    • Uventet drægtighed.
    • Skader som følge af kæledyrets egen adfærd eller disposition.
    • Følgeskader af enhver art.

    Vi forpligter Os til at udvise normal faglig omhu, men pasning sker grundlæggende på Ejerens ansvar og risiko.

    7.3. Ansvarsbegrænsning

    Vores økonomiske ansvar er i alle tilfælde maksimalt begrænset til det for den konkrete pasning betalte beløb.

    Ved tredjepartsplatforme gælder tillige platformens ansvarsbetingelser.

    8 Nødsituationer og veterinærbehandling

    8.1 Akutte situationer

    Ved akut sygdom eller ulykke kontaktes Ejeren og/eller nødkontakt øjeblikkeligt. Kan kontakt ikke etableres straks i livstruende situationer, handler Vi efter bedste vurdering med kæledyrets velfærd for øje.

    8.2 Veterinær fuldmagt

    Ejeren giver hermed Os fuldmagt til at søge nødvendig veterinærbehandling, når:

    • Akut eller livstruende situation foreligger.
    • Ejeren eller nødkontakt ikke kan kontaktes.
    • Kæledyrets velfærd kræver øjeblikkelig handling.

    Standard samarbejdspartner: Center Dyreklinik.

    Omkostninger: Ejeren afholder alle veterinærudgifter og relaterede omkostninger.

    9 Efterladte Dyr

    Afhentes kæledyret ikke inden 24 timer efter aftalt tidspunkt, og kan Ejeren ikke kontaktes, kan Vi:

    • Overdrage dyret til pensionat eller internat.
    • Kontakte relevante myndigheder.
    • Træffe andre nødvendige foranstaltninger for dyrets velfærd.

    Alle omkostninger herved påhviler Ejeren, herunder daglig pensionsbetaling fra forfaldstidspunktet.

    10 Fortrolighed og databeskyttelse

    10.1. Fortrolighed

    Alle oplysninger behandles fortroligt og videregives kun:

    • Med Ejerens udtrykkelige samtykke
    • Når lovkrav forpligter hertil
    • Til nødvendige tredjeparter i akutte situationer

    10.2. Persondata

    Se Vores privatlivspolitik på hjemmesiden for detaljerede oplysninger om GDPR-håndtering.

    11 Markedsføring og billederettigheder

    11.1. Samtykke til markedsføring

    Ved aftaleindgåelse giver Ejeren samtykke til, at Vi kan anvende billeder/videoer af kæledyret til markedsføring på hjemmeside, sociale medier og trykt materiale.

    11.3. Fravalg

    Ønskes billedebrug ikke, skal dette meddeles skriftligt på e-mail senest ved bookingbekræftelse.

    12 Tvistløsning og lovvalg

    12.1 Lovvalg

    Disse Vilkår er underlagt dansk ret.

    12.2 Værneting

    Alle tvister søges først løst i mindelighed. Ved manglende løsning indbringes tvisten for danske domstole med Retten i Viborg som aftalt værneting.

    12.3 Klageprocedure

    • Klager behandles skriftligt
    • Svar inden for 10 arbejdsdage
    • Alternative tvistløsningsmetoder kan anvendes før retssag

    12.4 Tredjepartsplatforme

    Ved booking via tredjepartsplatforme gælder platformens tvistløsningsregler som supplement. Tvister om selve pasningsydelsen, der ikke kan løses via platformen, henhører under dansk ret med Retten i Viborg som værneting.

    12.5 Ugyldighed

    Skulle enkelte bestemmelser være ugyldige, påvirker det ikke de øvrige bestemmelsers gyldighed.

    13 Ændringer af Vilkår

    13.1 Ret til ændring

    Vi kan til enhver tid ændre disse Vilkår. Ændringer gælder kun fremtidige bookings og påvirker ikke eksisterende aftaler.

    13.2. Meddelelse

    Væsentlige ændringer meddeles på hjemmesiden. Det er Ejerens ansvar at holde sig orienteret om gældende Vilkår.

    13.3 Accept og ikrafttrædelse

    Fortsat brug af Vores ydelser efter offentliggjorte ændringer betragtes som accept af nye Vilkår. Ændringer træder i kraft ved offentliggørelse på www.lankdyrepasning.dk

    Senest opdateret: 24. juli 2025

    Version: 2.0